28 září 2020

Obvazy RKKA

Jak si vyrobit jejich reprodukce.

Po delší době vás všechny opět zdravím na stánkách svého blogu. Od chvíle co jsem byl donucen celý jeho obash přestěhovat se tu vlastně krom onoho oznámení o stěhování blogu nic nového neobjevilo. Je mi docela hloupé tu větu pořád psát a říkat, ale bohužel je to smutná pravda. Poslední dobou nemám na modely ani čas, ani náladu. Minulý týden jsem se ale na Dobývání Plumlova po dlouhé době zase setkal s Daliborem a Vlkem a hlavně jsem byl od začátku roku v první (a nejspíše taky v poslední) bojové ukázce. A právě na Plumlově jsem se setkal nejen se svými starými přáteli, ale i s kolegou, kterému se líbí mé články věnované výrobě doplňků právě pro vojenskou historii, což mě vždy zahřeje u srdce a motivuje k dalším podobným projektům a následně i článkům. I Dalibor s Vlkem byli tak trošku zaskočeni, jak vážně to se všemi těmi detaily myslím a to ve chvíli, kdy jsem vytáhnul svačinu sestávající z chleba a sýra s dobovou etiketou. 
Zrovna včera v práci jsem nad tím vším zase přemýšlel a řekl jsem si, že bych mohl napsat článek o výrobě reprodukcí sovětských obvazů vyráběných v předválečném a válečném období pro potřeby vojáků RKKA. Chuť tvořit a výrábět mám neustále, jenže na plastikové modely to není. Rád bych dokončil projekt jenž mám už dlouho rozdělaný, ovšem na to je potřeba času, který nemám. Na to abych namaloval figurku potřebuji aspoň víkend a tak doufám, že se dostaví chuť, nadšení a hlavně dostatek času. Ještě včera jsem ale usednul ke stolu, začal vyrábět poslední dva typy obvazů a dnes již bylo vše připraveno k sepsání článku.
Doufám, že se vám bude i můj dnešní návod líbit a že vás inspiruje k výrobě podobných doplňků.  
Čtyři obvazy mé výroby a jeden zakoupený od Petry Adamové z jejího e-shopu Dobové šaty.
Stejně jako v případě pouzder na dokumenty RKKA (Článek o jejich výrobě naleznete zde: https://michalovy-modely.blogspot.com/2020/05/pouzdro-na-dokumenty-rkka.html) jsem inspiraci pro výrobu různých typů sovětských obvazů našel na stránce OTK87 na webu etsy.com. No a pak už to byl jen krůček k výrobě svých vlastních balíčků první pomoci. Ty najdou uplatnění ve výstavkách s tematikou Velké vlastenecké války, stejně tak jsou využitelné jako pěkně a realisticky vyhlížející náplň zdravotnických brašen či jako doplněk k uniformě Dělnicko rolnické rudé armády. Konec konců když v ukázce obvážete svého raněného kamaráda takovým obvazem, dostane celá scéna daleko lepší obraz. Pokud si roztrženého obalu vůbec někdo všimne, že ano... Ale pro vlastní klid v duši, proč ne! Navíc jak již dobře víte, Michala výroba těchto věcí neskutečně baví, takže URAAAAA! Jde se na to!
Nejprve si samozřejmě musíme obstarat všechen potřebný materiál a pomůcky. Naštěstí toho v tomto konkrétním případě není mnoho. Balící papír, zažloutlý papír, noviny nebo reklamní letáky, obvaz, motouz, lepící páska, zalamovací nůž, pravítko, nůžky, tužka, štětec, lepidlo disperzní a vteřinové, šňůrka, případně voskovaná zubní nit a hodí se i krejčovský metr.
Podle typu a hlavně tvaru vyráběného balíčku si z novin připravíme něco jako jádro obvazu, jeho tvar je vhodné zajistit přetažením lepící páskou. Pokud však hodláte obvaz použít v ukázce k obvazování něčí hlavy či končetiny, tak v balíčku samozřejmě musíte mít celý obvaz a ne srolované noviny. Pokud tedy nehlásají, že vítězství bude naše! I tak by vám "krvácející" kolega moc nepoděkoval.
Jelikož obal obvazu je papírový, může se snadno stát že dojde k jeho protržení, což se mohlo stát a stávalo se i u originálů. Proto by nebylo dobré aby při perforaci obalu koukaly ven noviny. Z toho důvodu by papírové jádro obvazu mělo být o maličko menší než výsledný "obvaz". Ten nabyde omotáním několika vrstvami skutečného obvazu, jenž bude patrný při případném nechtěném protržení obalu. Důmyslné, ne?
 Z balícího papíru si pak vystřihneme dostatečně velký obdélník a "obvaz" zabalíme. Papír jsem proti rozbalení zajistil vteřinovým lepidlem, které zasychá podstatně rychleji než Herkules a tím je práce značně ulehčena. Jde jen o pár kapek...
Spodní strana balíčku, vteřiňák trošku prosáknul, ale to zase tak moc nevadí. 
V dalším kroku jsem na balíček přilepil nit sloužící u originálu k roztržení papírového obalu. V tomto případě jsem použil voskovanou zubní nit, jelikož nemá tendence se třepit jako klasická nit.
A nyní ta nejzdlouhavější část, napsat ve Wordu text přebalu obvazu. Snažím se vycházet z replik prodávaných Simonem na Etsy a stejně tak z fotek originálů. Vlevo můžete vidět kontrolní výtisk na bílý kancelářský papír sloužící jednak pro kontrolu nastavení tiskárny a také ke kontrole velikosti celého aršíku, zda správně sedí na zabaleném obvazu. Pokud se testovací výtisk osvědčí, vložím do tiskárny balící papír a vytisknu znova. Pokud něco nesedí, je vhodná doba k opravám a úpravám.
Za použití štětce pak natřeme vnitřní stranu přelepky Herkulesem a přilepíme ji na zabalený obvaz tak, aby trhací nit zůstala na konci odhalená. To je patrné z následující fotografie. Tímto je obvaz šíře 10 cm z roku 1941 hotov.
Zadní strana obvazu, zde je hezky patrná trhací nit.

Nyní se podíváme na další typy obvazů, které jsem vyrobil více méně stejným způsobem:
Obvaz šíře 8 cm vyrobený v červenci 1938. Uvnitř tohoto balíčku je celý opravdový obvaz, zde nebylo potřeba vyrábět a vkládat žádné papírové jádro. Rozměry hotového balíčku jsou přibližě 8,5 x 3,5 x 2,5 cm. Etiketa je vytištěna na zažloutlém papíře, ten jsem vyrobil namočením bílé kancelářské A4ky do kávy. Balíček je slepen vteřinovým lepidlem a převázán bílým provázkem, etiketa je přilepena Herkulesem přes provázek.
Zadní strana obvazu šíře 8 cm, zde je hezky patrné křížení provázku.
Na boční straně tohoto obvazu se nachází razítko označující měsíc a rok výroby, v tomto případě červenec 1938. Jelikož používám inkoustovou tiskárnu, vytištěné razítko jsem lehce rozpil štětcem namočeným ve vodě, čímž jsem získal (alespoň trošku) vzhled inkoustového razítka.
Druhá strana obvazu.
Dalším typem je obvaz o šíři 16 cm vyrobený v roce 1940. Obal je na obou koncích svázán motouzem. Výplň tohoto balíčku je tvořena srolovaným pruhem bílé bavlněné látky. Rozměry balíčku jsou asi 18 x 3,5 cm.
Jiný pohled...
Pohled zezadu, zde vidíme trhací šňůrku.
Obvaz šíře 10 cm vyrobený roku 1941 na kterém jsme si demonstrovali výrobu obvazových balíčků. Rozměry balíčku činí přiblížně 10,5 x 5,5 x 1 cm.
Zadní strana...
Spodní strana obvazu.
Dalším a posledním je obvaz šířky 14 cm s rokem výroby 1942. Uvnitř balíčku je opět papírové jádro obalené obvazem. Rozměry balíčku jsou přibližně 15 x 6 x 2 cm.
Zezadu se nachází poučení o způsobu otevření balíčku a informace o výrobci.
A na závěr obvaz zakoupený zde: https://www.dobove-saty.cz/Obvaz-dobovy-RKKA-d292.htm na výborném obchodu Dobové šaty. Tisk na látku zatím nezvládám a nejspíš v nejbližší době ani nebudu, takže jsem rád že jsem svou sbírku mohl doplnit s pomocí kolegyne Petry Adamové a tento typ obvazu si u ní zakoupit.
Zadní strana s instrukcemi k použití.
A na spodní straně informace o výrobci.
Vážení kolegové, kamarádi a snad i příznivci mého blogu a mé práce, to je pro dnešek vše. Snad se Vám i tento článek líbil a najdete v něm inspiraci pro svou další tvorbu. V případě zájmu jsem ochoten etikety na obvazy poskytnout ve formátu .pdf prostřednictvím e-mailu, což by Vám případnou výrobu mohlo ulehčit. A kdyby byl opravdu velký zájem, nejspíš bych byl schopen nějaké menší množství takovýchto papírově balených obvazů i vyrobit na zakázku.
S přáním hezkého zbytku dnešního svátečního dne
Michal Trlica

2 komentáře:

  1. Milý příteli, denně, pokud mám trochu času - jakože moc ne - trávím chvíle studováním Tvého blogu, čtením starých článků a vzpomínáním. Ale dnes jsem poprvé rozklikl rubriku o reenactmentu a restaurování a jsem velice potěšen, že jsem si mohl přečíst něco nového a navíc velmi inspirujícícho. Je to nádherná a velmi přesvědčivá práce, obvazy se moc povedly a opět je třeba zejména ocenit Tvůj smysl pro detail a snahu o ztvárnění více existujících typů. Určitě bych byl rád, kdybys mi mohl přes FB poslat etikety, neříkám, že hned, ale jakmile budu mít čas konečně se zabývat ruskou uniformou a jejím doplněním, dozajista rád bych si také vyrobil své. Nádherná práce a děkuji za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím Tě, kamaráde!
      V první řadě Ti chci vyjádřit své veliké díky za komentář, další návštěvy i za další chválu mé práce. Je mi naprosto jasné, že toho času teď mnoho nemáš, sám jsem na tom velice podobně, o to více si vážím každého Tvého komentáře zde na blogu. Velice mě těší že jsem Tě inspiroval a etikety samozřejmě pošlu. Myslím že můj smysl pro tyhle drobnosti k uniformám, které na akcích nosíme oceňueješ pokaždé, když se vidíme. Posledně na Plumlově, jak jste byli s Vlkem hotoví z toho mého sýra na sváču, to bylo něco! Už se nemůžu dočkat až se všichni zase někdy sejdeme v Tovačově a všechno tohle tam vystavíme!
      Doufám, že budeš mít čas a hlavně chuť zabývat se svým Sovětem co nejdříve, když budeš cokoli potřebovat, napiš, rád s tebou budu cokoli(nejen)na toto téma konzultovat. Už teď se moc těším!
      Michal

      Vymazat