30 dubna 2024

"Tutto bene!" (9. část)

Vážení čtenáři, dnes opět po měsíci přicházím s dalším článkem a konečně zase s článkem věnovaným práci na diorámě z italské benzínky nazvané "Tutto bene!" V dnešní deváté části se společně podíváme na zoubek již druhé figurce ze tří, tentokráte půjde o květináře, jehož jsem pro svoje potřeby pojmenoval Domenico. Zároveň půjde o jedinou resinovou figurku použitou v tomto projektu. Jak napovídá úvodní fotografie, jedná se o výrobek ruské firmy Evolution miniatures, což je na poli odlévaných resinových figurek záruka velmi vysoké kvality. Podívejme se na to ale blíže:
Standardní malá, ovšem pevná krabička typická pro tohoto výrobce s velmi hezky namalovanou fugurkou na čelní straně. Katalogové číslo výrobku je 35064. Cena odpovídá zhruba jedné sadě plastikových figurek, ale kvalita tohoto resinu je někde malinko jinde. Tím samozřejmě nechci říci, že je tato figurka drahá nebo že se s plastikovými figurkami nedá pracovat, ostatně v tomto projektu půjde o kombinaci plastiku a resinu, takže ve výsledku můžete posoudit sami. Každé má zkrátka své pro a proti. 
Odlévaná figurka od ruské firmy Evolution miniatures je skutečně špičková, potřebuje jen drobné tmelení v oblasti přilepení paží a lehké přebroušení stop po dělení polovin formy. Jinak je zde práce v porovnání s plastikovými figurkami prakticky nulová. Detaily jako drapérie oblečení, textura svetru a znázornění švů jsou úžasné a jediné, co mohu dodat je fakt, že i v dalších projektech rozhodně zase sáhnu po figurkách tohoto výrobce. Perfektní práce!
Všechny jmenované přednosti nechybí ani na zadní straně figurky, patrné jsou i krásně ostré náplety na rukávech a spodní straně svetru.
Silnou stránkou figurky je i hlava, výraz je zachycen velice hezky, stejně tak i několik vrásek na čele a okolo očí.
Tvůrce předlohy pro odlévání si náležitě pohrál i s texturou vlasů a vousů v kníru.
Ani čepici zde není co vytknout. Takovou figurku bude radost malovat!
Dalo se asi předpokládat, že i tentokrát se vydám cestou stříkaného předstínování. Jednak mi tato metoda vyhovuje a pak je také samozřejmě potřeba dodržet v rámci jedné diorámy jistou jednotnost postupů. 
Prvním krokem před zahájením barvení bylo pochopitelně odmaštění celé figurky Isopropylalkoholem. Po jejím vysušení přišel na řadu nástřik šedým Surfacerem 1000. Pak už tolik oblíbený důkladný nástřik tvrdě matnou Tamiyí XF-1 včetně všech zákoutí a potlačených míst. Kolmo shora (nebo dle potřeby téměř kolmo) pak následoval nástřik Tamiye XF-55, čímž vzniklo ono předstínování.
Zde na snímku jsou již zachyceny dokončené kalhoty. Jak jsem k tomuto výsledku ale došel?
Ještě před zahájením malby bylo nutné rozmyslet si, jaké barvy oblečení bude figurka mít. Myslím, že už jsem na toto téma zde psal a že se budu opakovat, ale...
Malba civilních šatů je pro mě pokaždé složitá především z toho důvodu, že oproti uniformám, kde jsou odstíny vždy jistým způsobem vymezené, je tady vše na mé fantazii. V tomto konkrétním případě jsem uvažoval o kombinaci modrého svetru a černých nebo tmavě šedých kalhot, nakonec mi ale více padla do oka kombinace zelené a hnědooranžové podobná figurce namalované na krabičce tohoto výrobku. Především z toho důvodu, že v mé diorámě představuje figurka květináře a předpokládám, že tato barevná kombinace ji poměrně dobře propojí s květinářským vozem.
Základní odstín kalhot tvoří Vallejo model Color 70.981 Orange Brown, samozřejmě silně zředěný vodou a nanášený v několika vrstvách tak, aby předstínování zůstalo patrné. 
Světla byla zvýrazněna směsí základního odstínu a 315 Light mud z řady Panzer Aces, o plynulé přechody se postaral přídavek retardéru AK-interactive. 
Naopak stíny prohloubila směs základu s černou 70.950, nejhlubší stíny pak pouze černá silně zředěná zpomalovačem od AK-interactive. 
Jak jsem předpokládal, tuto drapérii bylo skutečně radost malovat. Především ty malé záhyby v horní třetině levé nohavice. 
Dokončené kalhoty zezadu. Ani zde nebyl díky úrovni detailů nejmenší problém s jejich malbou.
Šev a stíny na boku levé nohavice...
...a to samé na nohavici pravé. Díky pokrčení pravé nohy figurky je zde zcela odlišná drapérie, což je nutné při malbě zohlednit. Švy by se také mohly jevit až příliš tmavé a to především ty na manžetách kalhot. Nejprve jsem je chtěl lehce utlumit, nakonec jsem je tak ale ponechal, protože jsou na figurce velice nízko, což sytý stín hezky zdůrazní.
Vybrat odstín pro malbu svetru mi docela trvalo, i když ne, že by tomu při výběru odstínu kalhot bylo jinak. Nakonec zvítězila barva Vallejo model Color 70.833. 
Světla zvýraznila směs základního odstínu s Vallejo 315 Light mud z řady Panzer aces, stíny naopak základ s černou 70.950.
Fotografie zachycuje figurku již po začištění bot, rukou a výřezu pro umístění hlavy černou barvou Vallejo 70.950 a nástřiku matného laku od VMS.
Dokončené oblečení figurky zezadu. Nyní je čas malby bot a rukou. Jenže... 
Až při editaci fotek a během příprav článku jsem zjistil, že nemám snímky figurky s namalovanýma botama a rukama, že jsem ji po tomto stádiu prostě bez nafocení odložil do vitríny, namaloval hlavu (tu nafotil) a figurku zkompletoval. Takže boty alespoň teoreticky:
Na černé podmalování jsem nanesl základní odstín hnědé kůže, tentokráte ze směsi Vallejo Model Color 70.872 Chocolate brown + 70.950 Black. Následovalo graduální zesvětlování rostoucím podílem 70.872 a nakonec i 70.929 Light brown. Pak už jen stačilo vytáhnout švy čistou černou a případně jí i doladit nejhlubší stíny.
Malba hlavy a pleťových odstínů obecně je pro mě z celé figurky vždy nejtěžší. Tady to nakonec tak hrozné nebylo, což přikládám opravdu krásně vymodelovaným rysům. Ty se totiž malují o poznání snáze než hlavy s nevýraznou spodní čelistí a bez jediné vrásky či větší prohlubně. 
Stejně jako v případě Alberta Vicenziho (jenž byl tématem 7. části) byl jako základ pleti použit odstín Vallejo 341 Flesh base z řady Panzer Aces.
První stíny vznikly glazingem směsí základního odstínu s narůstajícím podílem 70.929 Light Brown, již jsem vždy ředil retardérem od AK-interactive. Podíl Light Brown byl stále vyšší, až dokud jsem nenanášel pouze tento zředěný odstín samotný.
Následovala další fáze v níž byl do 70.929 přidáván opět zvyšující se podíl čokoládově hnědé 70.872. Nejhlubší stíny pod čepicí a především ve vráskách na čele pak ještě prohlubuje směs čokoládově hnědé s černou. Směs těchto dvou odstínů posloužila rovněž jako základ pro vlasy a knír, později i obočí.
Světla naopak obstarala směs základního odstínu pleti 341 se zvyšujícím se podílem 70.928 Light flesh. Díky stínům vrženým čepicí se světla soustředila pouze na bradě, špičce nosu a chřípí, mírněji na lícních kostech a na špičkách uší. 
Rtům a tvářím vdechnul život filtr ze šarlatové 70.817, oči jsou namalovány směsí černé s bílou, duhovky jsou pak čistě černé.
A pokud někdo přemýšlí o důvodu pojmenování této figurky Domenico, je to jednoduché. Ač s tím moje přítelkyně úplně stoprocentně nesouhlasí, já v obličeji tohoto muže vidím známého (a našeho oblíbeného) italského zpěváka (a muže mnoha dalších profesí) Domenica Modugna. 
Základní odstín čepice je Vallejo 70.867 Dark Blue grey, světla pak zvýrazňuje přídavek 70.992 Neutral grey a 70.989 Sky grey. Stíny naopak prohloubil přídavek černé 70.950, švy a nejhlubší stíny pak čistá černá. 
Již bylo zmíněno, že základ vlasů je namalován směsí čokoládové hnědé 70.872 a černé 70.950. Tuto plochu jsem dále nijak nestínoval, naopak pouze zvýrazňoval jednotlivé vlasy, nebo spíše jejich prameny pomocí světlejších odstínů. Nejprve tedy čistou čokoládovou, potom s přídavkem 341 Flesh base.
Všimněte si také jemných vrásek pod okem.
Namalovaná hlava z opačné strany. I zde jsou vrásky pod okem hezky patrné. Stínování čepice se mi v této fázi zdálo ještě jako nedostatečné, proto jsem jej po přilepení hlavy k tělu figurky ještě upravil.
A zde již dokončená figurka květináře Domenica. Po přilepení hlavy vznikla mezi krkem a límcem nepříjemná spára, již ale bylo snadné vyplnit Milliputem. Po jeho vytvrzení už stačilo jen tmel přemalovat nejprve černou Vallejo 70.950 a následně pleťovými odstíny tak, aby ve výsledku nebylo nic poznat. Je to práce extrémně náročná na přesnost, ale výsledek za to stojí.
Stíny na čepici jsou již také upraveny.
Cigareta mezi ukazováčkem a prostředníčkem pravé ruky je z nad plamenem vytaženého rámečku. Její konec jsem vymaloval černou a různě šedými odstíny barev Vallejo, aby vznikla realistická imitace popela. Cigareta na benzínku samozřejmě nepatří, později si k tomu ještě něco povíme, ale nebyli by to Italové, aby si nezapálili i v bezprostřední blízkosti benzinu... Aspoň troška jejich nátury bude snad touto cestou ve scéně zachycena. 
Domenico zezadu... Vymodelování této figurky je skutečně excelentní! Všechny ty drapérie a švy... 
Zde je mimo jiné hezky patrná hnědá bota.
A poslední fotografie druhé dokončené figurky do diorámy "Tutto bene!".
Závěrem bych chtěl napsat ještě pár věcí. Nejprve se budu (dnes již podruhé) lehce opakovat a ještě jednou napíšu, že tato figurka je opravdu perfektně vymodelovaná a odlitá, díky čemuž se maluje skutečně jedna báseň. Zároveň bych rád dodal, že jsem s výsledkem malby opravdu spokojen a i když je jasné, že k dokonalosti to má stále ještě daleko, já jsem se konečně dostal do stádia, kdy jsem našel nějaký svůj styl malby, který mi vyhovuje a líbí se mi jeho výsledky. Pak je tu ale ještě jedna věc, s níž vůbec spokojený nejsem. A tou věcí jsou fotografie. 
Už se s tím potýkám nějakou dobu, ale nějak se mi teď nedaří fotit a upravovat snímky tak, aby odpovídaly skutečným odstínům. U oblečení by to ještě takový problém být nemusel, nejvíc mě však štvou až příliš oranžové pleťové odstíny, které ale ve skutečnosti na figurkách nejsou. Co je možná ještě horší, na každém zařízení vypadají barvy fotografií úplně jinak. Na počítači, kde obrázky upravuji vypadá vše tak, jak bych chtěl, na jiném počítači je to také fajn, ale třeba na mém mobilu je to strašné. Až si říkám, že pokud ty fotky neukazují figurky alespoň trošku realisticky, úplně tyhle mé články ztrácejí smysl. Ale nechci být úplně negativní, protože jak jsem psal o pár řádků výše, s výsledkem malby této figurky jsem opravdu spokojen! Takže nezbývá než doufat, že na vašem počítači, mobilu či tabletu fotky vypadají alespoň trošku koukatelně a že figurky nemají příliš oranžovou pleť. Kdyžtak mi dejte vědět v komentářích, jak to na svém zařízení vidíte...
Pro dnešek je to tedy z mé strany vše, v současné době pracuji na třetí a poslední figurce do tohoto projektu, ale kdy se mi ji podaří dokončit, nafotit a vydat, to zatím nevím. Bylo by ale rozhodně pěkné stihnout to dokonce května. Tak se nechme překvapit!
Zatím se mějte co možná nejkrásněji, ať se vám ve všem daří a snad zase za měsíc!
Michal Trlica 

2 komentáře:

  1. Ahoj Míšo, díky za krásné večerní počtení po náročném dni! Krásně jsem u Tvého článku vypnul a naladil se na Tvoji tvorbu. Jestli Ti to trochu pomůže, na mém počítači vypadají fotky dobře. Já bych spíš řekl, že moderní zařízení mají dost přehnaný jas, kontrast a barevnost, dalo se to krásně vidět, když si Kristýnka koupila nový mobil, kde prodejce vychválil kvalitu foťáku do nebe, ale ty barvy? Zcela nepřirozené oproti původnímu zařízení.
    Už se moc těším na naše setkání, kde vše proberem. Je to skutečně nádherná figurka a udělal jsi dobře, že jsi přehodnotil ty barvy oblečení, nemusí každý vypadat jak tankista. Jinak s tou cigaretou je to skvělý nápad, kéž by diváci tento detail zachytili a pochopili jeho hloubku.
    Je tu jen jedna věc, na kterou bych se chtěl zeptat. Při pohledu zezadu má Domenico na kalhotách mezi půlkami takový tmavý obdélník pravidelného tvaru. Celkem mne to zarazilo, protože jsem si nedokázal představit, jak by takový stín mohl vzniknout. Zároveň Tě znám až moc dobře a je mi jasné, že něco takového by Ti neušlo, jen mne to zajímá a prosím Tě o vysvětlení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj kamaráde,
      děkuji mnohokrát za přečtení článku i za krásný komentář! Opravdu mě to potěšilo! Zároveň jsem moc rád, že jsi v něm našel alespoň trošku relaxu po náročném dni.
      Zároveň moc děkuji za hodnocení fotografií, máš pravdu, že zvlášť u těch telefonů je to takové náročnější, ostatně si teď tak říkám, že v době, kdy jsem měl k dispozici jeden počítač a tam jsem psal články, nebylo to tak roztříštěné jako teď, kdy má člověk právě několik takových zařízení a přístup k X dalším a na každém to vypadá úplně jinak... Je to pak daleko více zavádějící a hlavně o tom člověk ví. O těch rozdílech. Rozhodně jsem ale rád za Tvá slova a za to, jak se Ti má práce líbí.
      Vidíš, s těmi barvami máš zase pravdu, asi mi to tam nějak nastrčilo podvědomí, tu původní kombinaci, nějak mám ty uniformy úplně všude.
      Tuhle diorámu se snažím dělat tak, aby byla plná drobných detailů a myšlenek, které nebudou parné na první pohled, ale najde je ten, kdo bude opravdu hledat. Tak uvidíme jak to dopadne, snad nebude cigareta tím jediným.
      Obdélník na zadku, no... Vím co myslíš a jak píšeš, s velkou pravděpodobností by v reálu takový stín ani takové uspořádání látky na kalhotách nevzniklo, pokud se ale podíváš na fotografii figurky zezadu před malbou, uvidíš tento obdélníkový tvar, který je tam zezadu v rozkroku skutečně vymodelovaný. No a stínování to pak jen umocnilo. Takže ano, je to stín, nicméně ne úplně realistický. Ovšem kopíruje tvar figurky a toho, jak je vymodelovaná a odlitá.
      Na naše setkání se také samozřejmě velmi těším, určitě to bude krásný den, který si všichni čtyři moc užijeme!
      Ještě jednou díky moc!
      Zatím se měj co možná nejkrásněji a pozdravuj Kristýnku!
      Michal

      Vymazat