11 ledna 2021

Hoffnung am Ende der Welt (1. díl)

Berlín, květen 1945. Šest let trvající válka je pryč, ale žádný důvod k radosti tu není. Teď je tím nejdůležitějším, že jsme přežili...

Zdravím Vás u mého dalšího modelářského projektu! V následující sérii článků se s Vámi rád podělím o několik fotografií z průběhu stavby viněty z května 1945 odehrávající se v troskách Berlína. 
Bitva o Berlín mě asi nikdy nepřestane fascinovat, je to totiž nekonečná studnice výborně zdokumentovaných námětů, které se dají modelářsky ztvárnit a především pak poslední zoufalé pokusy o německý zvrat situace byly vedeny nikoli s novými zázračnými zbraněmi, ale často právě naopak s výzbrojí a výstrojí sestávající z již dávno vysloužilých exemplářů pamatujících například předchozí celosvětový konflikt nebo kořistních kusů získaných na všech frontách, což je modelářsky velice atraktivní. Své nezastupitelné postavení zde měly také poměrně improvizované nebo podstatně zjednodušené zbraně. Pravda, nic z toho nebude ve větší míře zastoupeno v této mé scéně, ta se spíše pokusí zachytit atmosféru posledních dnů války a prvních dnů již mírových, které však pro poražený národ nebyly nijak veselé.
Celý konflikt byl nepochybně naprosto zbytečným zmařením milionů lidských životů, tahle závěřečná agónie říše již byla jen jakýmsi epilogem, kde vše získalo ještě větší punc nesmyslnosti, kdy nejvyšší velení bez slitování vrhalo do obranných bojů zbytky svých armád bok po boku s dětmi, starci a ženami. Těm všem šlo jen o jedno, nikoli o vítězství, kterého nebylo možno dosáhnout, nýbrž o to nejzákladnější a přesto nejdůležitější. O přežití. 
Od dob, kdy jsem s touto tematikou přišel do bližšího kontaktu díky filmu Der Untergang a následně se probíral autentickými dobovými snímky trosek Berlína, zničené techniky a všudypřítomné smrti, padá na mě vždycky na přelomu dubna a května zvláštní nálada doprovázená skladbou Hoffnung am Ende der Welt právě z výše jmenovaného filmu. 
Mým prvotním záměrem bylo vytvořit diorámu zachycující notoricky známý transportér Sd.Kfz.250 divize SS Nordland zničený na Friedrichstrasse, konkrétně pak výjev zachycující zadní dveře tohoto vozidla. Nakonec jsem s odstupem času svůj záměr značně přehodnotil a rozhodnul se pouze pro menší vinětku, avšak snad se stejně velkou výpovědní hodnotou.
A nyní prvních pár fotek, dnes se zaměříme na figurky:
První figurkou je padlý příslušník Waffen SS. Jelikož figurek padlých je v plastu vyráběno ještě méně něž bychom možná očekávali, rozhodnul jsem se v tomto případě pro konverzi figurky firmy Tamiya.

Jelikož jsem si vybral původně vojáka skákajícího z bojového prostoru Sd.Kfz.251, nebyla konverze naštěstí zas až tak složitá. Změnu polohy končetin jsem provedl pomocí Milliputu, plochu styku figurky s terénem jsem zploštil smirkovým papírem a nahradil jsem hlavu za odlitek firmy Hornet. Vlasy jsou opět vymodelovány z Milliputu. Výstroj pochází ze sad firem Tamiya a Dragon a prošla většími či menšími úpravami. Na tomto snímku je patrná například náhrada D-kroužků na nosném řemení a chlebníku a výměna kožených pásků na rozepnutém pouzdře bodáku či otevřené sumce na pravém boku padlého.

Náhradu zasloužily i nárameníky. Původní jsem odříznul, dobrousil plochu kde se nacházel původní výlisek a nové jsem vyrobil z plechu získaného z plechovky od limonády.
Základní nástřik jsem provedl Surfacerem 1000 a na něj matnou černou akrylovou Tamiyou XF-1, čímž jsem vytvořil perfektní základ pro malbu akryly Vallejo a zároveň si připravil stíny na těžko přístupných místech figurky. A že jich v tomto konkrétním případě je! Malovat jsem začal klasicky od hlavy. V případě mrtvých samozřejmě používám o poznání světlejší pleťové odstíny a nestínuji přidáváním hnědých a béžových odstínů, nýbrž s využitím chladných šedých tónů.
Jiný pohled na namalovanou hlavu.
Jelikož je hlava hotová, mohl jsem se pustit do malby Drillichového maskovacího kompletu M44 s potiskem hrachového vzoru (Erbsentarnmuster). Na snímku vidíme figurku v první vrstvě hnědé barvy. Jistě jste si všimnuli, že jsem již v této fázi, tedy ještě před malbou samotného vzoru podklad vystínoval s použitím černé. Vycházel jsem totiž z předpokladu, že budu-li malovat vzor na již předstínovaný podklad, bude malba jednodušší a pouze pak v dalším kroku přizpůsobím barevný tón každého pole vzoru, tedy buď jej namaluji rovnou světlejší, nebo naopak tmavší.
Pohled na předstínovanou hnědou zezadu.
A zde již blůza s namalovaným vzorem. Ačkoli jsem se snažil postupovat podle fotek originálů, bystrému oku jiste neuniknou nepřesnosti v mém podání "hrachů". No, co už... Myslím že to není ani nejhorší, ale samozřejmě ani nejlepší. Já jsem však celkem spokojený. Stínování jsem prováděl přesně dle svého předpokladu a prvotního plánu, do nejhlubších partií (kupříkladu na břiše) jsem ještě rošku zasáhnul černou olejovou barvou, kterou jsem prostě lehce nanesl na nejtmavší partie a roztupoval ji do plynulých přechodů.
Na zádech se hrášek maloval o poznání snáze, je to větší a méně členitá plocha... A myslím, že zde se i více povedl.
Veliký skok a figurka je dokončena. Kalhoty jsem maloval naprosto stejným postupem, jako blůzu a výstroj... Však to znáte, pomalu, opatrně a dle podkladů. Po vrstvě matného laku ModelMaster jsem na uniformu nanesl pár vrstev slabého filtru z černé akrylové barvy Vallejo, čímž jsem utlumil příliš veselé barvy maskovacího vzoru ve snaze navodit temnou atmosféru celé viněty.
Ošití uniformy je z obtiskového aršíku Alliance Model Works. Záměrně jsem použil žlutou Waffenfarbe, abych tak zdůraznil nasazení úplně všech druhů zbarní, které prostě ještě byly bojeschopné. Zašpinění sutí jsem imitoval pigmenty MIG productions a Agama, které jsem na figurce fixoval fixerem štěrku a písku z produkce AK interactive.
Zde je hezky patrné ošití uniformy z obtisků i krvavé ruce figurky.
Druhý nešťastník je na tom možná ještě hůře. Jde o resinovou pirátskou kopii resinové figurky zakoupenou před pár roky na PanthersCupu. Nevím bohužel ani to, kdo originál figurky vyrábí a jak je patrné z fotografie, odlitek byl původně v dost špatném stavu. Detaily nic moc, hlavu bylo třeba úplně nahradit a soupustu míst tmelit nebo vymodelovat například úplně nové kapsy nebo část límce na blůze M43. A taky brousit, brousit a brousit.

A zde... Již hotová namalovaná a napatinovaná figurka. Tak to bylo rychlé, ale postup malby i všeho ostatního byl naprosto shodný s předchozí figurkou, takže netřeba se příliš zdržovat.

Ošití blůzy opět z obtisků Alliance Model Works.

Třetí figurkou měl být původně sovětský pěšák, ale shodou okolností to s ním moc nevyšlo a tak jsem celé scéně po zralé úvaze dodal, dle mého názoru ještě větší hloubku chlapcem firmy MasterBox. Zde jsem nemusel dělat prakticky žádnou práci navíc. Figurka je velice snadno sestavitelná bez nejmenších komplikací a za jeden den byla celá namalovaná. Jako světlý bod lepších zítřků a oné naděje v konci světa jsem chlapce maloval světlejšími odstíny a nepoužil na něj žádné černé filtry.
Drobné zašpinění sutí ještě doplním v pozdější fázi.





A zde již všechny tři figurky pohromadě. Jak jsem již zmínil, chlapce čeká ještě troška těch pigmentů, ale první bod potřebný pro tvorbu viněty, tedy figurky, máme splněn.
Ode mě je to pro dnešek vše a pokud vše půjde podle plánu tak v příštím dílu se zaměřím na tvorbu podložky.
S pozdravem Váš
Michal

Žádné komentáře:

Okomentovat