31 března 2022

"Это что?!" (2. část)

Vážení čtenáři, již podruhé vás všechny vítám u článku dokumentujícího práce na vinětě inspirované filmovými zpracováními novely Borise Vasiljeva ...a jitra jsou zde tichá. 
Za poslední měsíc jsem se s tímto projektem zase o něco posunul, zároveň se mi podařilo sehnat jedno z českých vydání knížky, takže krom chození do práce a modelaření ještě po večerech čtu. Zatím musím říci, že je opravdu skvěle napsána a od filmových adaptací se literární předloha příliš neliší. Nicméně zdůrazňují: Zatím! 
V dnešním článku se zaměřím na můj v poslední době nejoblíbenější aspekt vinět a diorám, tedy na doplňky. Čeká nás dřevo, větev, provaz a... Dámské spodní prádlo! Takže...
Pojďme na to!
Kdo četl předchozí článek, ten již jistě ví, že i tentokrát se o doplňky scény postará MiniArt se sadami 35539 a 35550. Docela podstatnou měrou pak i ICM se sadou figurek 35621 z níž se tentokrát zaměřím pouze na pár veledůležitých drobností. 
Obě tyto modelářské firmy sídlí na Ukrajině a jelikož už začátkem měsíce nebylo zcela jisté zda MiniArt přežije a bude ještě někdy vyrábět stavebnice, provedl jsem menší záchrannou akci a koupil téměř všechny jejich modely jež jsem kdy chtěl. Stálo to nějakou tu korunu, nicméně každý pomáhá, jak může.
Jako první z doplňků přijde na řadu... Vlastně ani nevím co to přesně je, vypadá to jako hodně velký lavor, já tomu, i když asi dost špatně, říkám vědro. Tato nádoba pochází ze sady MiniArt č. 35550, která je pro venkovské diorámy a viněty naprosto nepostradatelná. 
Vědro, stejně jako ostatní dřevěné výrobky v této sadě, má velice hezky a realisticky naznačenou strukturu dřeva, tedy krom vnitřní strany bočních stěn. To je však s ohledem na výrobní možnosti vcelku pochopitelné. Dost mělké jsou zevnitř i spáry mezi jednotlivými prkny. Jehlou jsem proto proškrábnul tyto linky a naznačil i chybějící kresbu dřeva. Po odstranění plastikového prachu hrubým štětcem jsem vytvořenou strukturu přetřel lepidlem Tamiya Extra Thin jež vše zjemnilo. I tak je ale má struktura dřeva o dost hrubší než ta původní, viditelná vně a na dně nádoby.
Základní nástřik jsem na vrstvu Surfaceru 1000 provedl Tamiyou XF-78, níže položené partie a potlačená místa jsem předstínoval přídavkem odstínu XF-64 do základové barvy. Jednotlivá prkna jsem dále odlišil filtry z různých odstínů akrylů Vallejo ředěných vodou.
Jiný pohled na vědro s vizuálně rozlišenými prkny.
Pravé kouzlení přichází s olejovými barvami. Pro tento případ byla použita Umbra pálená od Umtonu. Nejprve jsem ji po odsátí oleje na kousku kartonu nanesl na povrch štětcem v silné vrstvě a pokryl opravdu všechna zákoutí a štěrbiny. Následně jsem většinu této vrstvy setřel suchou vatovou tyčinkou, ale tak, abych nepoškodil podkladové vrstvy barvy. O nepřístupná zákoutí se lépe postaral suchý, čistý štětec. Přebytečnou barvu je vhodné stírat po směru kresby dřeva. Posledním krokem pak bylo vytvoření vlastní kresby dřeva tenkým štětcem namočeným ve White Spiritu a otřeným v papírové utěrce. 
Kresba dřeva na boční straně nádoby.
Jiný pohled.
Nevýhodou některých olejových barev je, že i po odsátí přebytečného oleje do kartonu zaschnou do pololesku, což pro nelakované dřevo není úplně žádoucí. Řešením by mohly být buď barvy s garancí matného povrchu (např. Wilder) nebo různé matovací příměsi a ředidla. Jelikož nic z toho bohužel nemám, musel jsem se spokojit s nástřikem matným lakem Tamiya XF-86. Ten mi však na povrchu krom matu zanechal i bílý povlak, takže bylo nutné aplikovat pár filtrů z olejové Umbry přírodní ředěné White Spiritem.
Další aplikovanou technikou se stal wash namíchaný z oleje 502 Abteilung odstínu Seipa a opět White Spiritu od AK.
Do prostoru jenž bude po usazení vědra ve vinětě směřovat dolů jsem nanesl větší množství washe a roztupoval jej do ztracena, čímž imituji držící se vlhkost vzniknuvší při praní prádla k němuž byla nádoba použita.
Směs jíž jsem prováděl wash byla využita i ke tvorbě drobných skvrnek vzniknuvších nacákáním jako v případě patiny domu v předchozím článku.
Barvení ocelové obruče započalo jejím vymalovaním světle šedou Vallejo 70.989 s matovací složkou Tamiya X-21, dále jsem natupoval barvu Vallejo 70.992 Neutral grey opět s matovací složkou...
...a celý efekt zakončil zapuštěním filtrů z olejů 502 Abteilung odstínů Light rust a Dark rust. 
Tímto je nádoba hotová a může se přesunout k dalšímu dřevěnému povrchu.
Druhou dřevěnou nádobou je menší sud ze stejné sady firmy MiniArt.
Veškeré tmelení zajistil Mr.Surfacer 1000 nanesený na problematické partie štětcem a Tamiya Putty Basic type. Druhý jmenovaný pouze na železné obruče v místě spojů obou polovin soudku.
Dokončený sud. Veškeré kroky jsou v podstatě shodné s postupem malby "vědra", pouze s použitím jiných barevných odstínů. 




Žebřík ze sady MiniArt 35539 byl zkrácen a seřízunut pod stejným úhlem jako stěna budovy na níž bude zavěšen. Nebo jsem se o to alespoň snažil. Zpracován byl stejně jako ostatní plastikové dřevo v tomto článku včetně nové struktury vytvořené tam, kde chyběla. Krokem navíc se pak stal drybrush barvou Vallejo 70.989 Sky grey imitující staré dřevo.
Větev pro podporu prádelní šňůry je součástí sady figurek firmy ICM a na to že jde o plastikový výlisek skýtá spoustu krásných detailů, nepotřebuje prakticky žádné úpravy, nepočítám-li odstranění stop po dělení formy. Abych jí dodal více variability, rozhodnul jsem se že půjde o větev březovou. Už dlouho jsem si chtěl vyzkoušet tvorbu jejího charakteristického vzhledu, protože je prostě krásný!
Po základním nástřiku přípravkem Mr.Surfacer 1000 následovala vrstva matné černé Tamiye XF-1 ředěné originálním ředidlem X-20A. Po důkladném proschnutí přišel nástřik přípravkem Worn effects od AK-interactive ve dvou vrstvách následovaný po jeho zaschnutí lehkou, avšak dostatečně krycí vrstvičkou bílé Tamiya XF-2 opět ředěné originálním ředidlem. Ihned po vyčištění pistole jsem přistoupil ke zvlhčování povrchu a tvorbě prasklin v bílé vrstvě za pomoci párátka a jehly. Velice doporučuji postupovat dle podkladových fotografií nebo skutečných větví a jejich vzhled se nesnažit dělat dle paměti či vlastní fantazie. Bílou jsem tak značně oloupal hlavně v okolí odstraněných větviček a místě zlomu větve i jejího budoucího zaražení do půdy.
V další fázi bylo třeba barvou Vallejo 70.819 Iraqui sand vymalovat místa s obnaženým dřevem a naznačit v nich kresbu dřeva a letokruhy tmavším odstínem Vallejo 70.843 Cork brown.
Posledním úkonem se staly lokální více či méně silné filtry z olejů Sepia, Shadow Brown a Olivová zeleň imitující plísně, mechy a lišejníky jimž se na mrtvém dřevě vyloženě daří.
Bližší pohled na dokončenou větev. S jejím vzhledem jsem velmi spokojen.
Stěžejním bodem celé viněty je vyprané dámské spodní prádlo sušící se na prádelní šňůře jež mimo jiné přivede Vaskova k vzteku. V původní novele je tato epizoda zmíněna ještě okrajověji než ve filmech, ale to vlastně ničemu nevadí. Důležité je, že tam opravdu je. Rozhodně to na originalitě viněty nijak neubírá.
Několik kusů kalhotek, podprsenek a košilek je obsaženo přímo v sadě od ICM, na fotografii je patrné jak výlisky vypadají bez úprav, stále ještě v rámečku. Povšimněte si ramínek košilky či příliš mělkých otvorů v kalhotách.
Zde již kalhotky a košilka se zahloubenými otvory a proškrábanými ramínky. Také jsem odvrtal otvory v kolíčcích aby bylo možné je navléknout na prádelní šňůru.
U podprsenky bylo potřeba jen odvrtat otvor pro provlečení šňůry.
Z důvodu poměrně malé plochy podložky viněty jsem použil pouze tyto tři kusy prádla. Zde již zkušebně navlečené na šňůře z měděného drátku. Konečná verze bude lehce odlišná.
Pohled na prádlo zezadu.
Základ pro malbu jsem se v tomto případě rozhodnul udělat malinko experimentálně. Prádlo jsem tedy nejprve nastříkal černou matnou Tamiyou XF-1 a ve druhém kroku matnou bílou XF-2 shora tak, abych zesvětlil pouze exponované partie drapérie. Později bylo potřeba celý povrch ještě zesvětlit přestříkáním silně zředěnou bílou, aby se kontrast zmírnil. Podprsenku jsem přestříknul směsí XF-2 a XF-59, aby dostala béžový odstín.
Stejný postup i v případě košilky.
Zde již malba kompletně dokončena. Jeden kus oblečení jsem maloval více méně půl až tři čtvrtě dne, tyhle tři zabraly celý víkend během nějž jsem byl skutečně na pokraji nenávisti k dámskému prádlu. Kdo by to byl řekl...
Původní myšlenka pomoct si nastříkaným předstínováním nebyla úplně zcestná, ovšem zjemnit toto předstínovaní filtry ze zředěných Vallejí byla pro mě práce opravdu na dlouho. Často jsem totiž efekt stínování přehnal příliš tmavým odstínem a musel opětovně zesvětlovat nebo naopak. Drapérie je naštěstí velice ostrá a pěkná, takže se malovala aspoň o něco lépe. Při tomto postupu jsem si vystačil s odstíny barev Vallejo 70.853 White (světla), 70.989 Sky grey (stíny), 70.992 Neutral grey (hluboké stíny) a 70.819 Iraqui sand (ve směsích stíny i světla béžové podprsenky).
I přes velké nesnáze se mi nakonec podařilo dostat se k výsledku s nímž jsem spokojen. Zpětně si říkám že vlastně stačilo tak málo. K předstínování nepoužít černou, nýbrž středně šedou barvu...
Košilka uprostřed bude dle své bělosti dost možná hedvábná a tudíž by patřila Ženě Komelkové.
Pohled z opačné strany. U košíčků podprsenky jsem plně ocenil výhodu stříkaného předstínování.
Prádlo pověšené na šňůře stočené z drátků. Dlouho dopředu jsem uvažoval, jaký materiál pro prádelní šňůru použít, nicméně nitě a podobná vlákna jsem brzy zavrhnul z důvodu jejich chlupatosti a třepivosti. Nejlepším řešením se mi proto jevilo použití tenkého drátku stočeného do podoby provazu. Nejklíčovější ovšem bylo onu drátěnou šňůru dostatečně odolně a především realisticky nabarvit, aby v závěru nevypadala jako ocelové lanko. Tak jako tak bylo nezbytné postupovat následovně:
Na drátěnou šňůru jsem navléknul namalované prádlo a jeden její konec uvázal k oku ohnutému z drátu jež jsem vlepil kyanoarylátem do předvrtaného otvoru v domě. Druhý konec pak byl omotán a velice opatrně přilepen k již nabarvené březové větvi zalepené v připraveném otvoru v podložce. Teprve teď došlo k finálnímu umístění jednotlivých pradélek a jejich zalepení neznatelným množstvím vteřinového lepidla v požadované pozici.
Abych zajistil dostatečnou přilnavost akrylových barev k povrchu drátků, natřel jsem šňůru nejprve vrstvičkou černého Surfaceru 1500. Nejvíce opatrnosti bylo samozřejmě potřeba při natírání v bezprostřední blízkosti kolíčků a světlého prádla. Odstraňovat z něj černý Surfacer by bylo prakticky nemožné. V případě větve by nějaký ten přetah černou tak moc nevadil, ale i tak je lepší se jich snažit vyvarovat než pak něco opravovat.
Po vyschnutí Surfaceru, které bylo poměrně rychlé dostal provaz základní nátěr barvou Vallejo 70.843 Cork brown s příměsí matné báze Tamiya. I zde samozřejmě platila zvýšená opatrnost v okolí prádla a kolíčků. Strukturu provazu pak doslova oživil wash z oleje 502 Abteilung odstínu Sepia jímž byly zvýrazněny zákruty lanka. Abych ale kontrast ještě zvednul, vymaloval jsem naopak vyvýšené plošky zesvětlenou základní barvou. Nyní "provázek" začal vypadat velmi realisticky.
Nakonec bylo nabarveno oko jímž je provaz uvázán k domu a to stejným způsobem jako obruče vědra a sudu. Jediný rozdíl lze spatřit v použití pouze štětce a vynechání houbičky. V tak těsném prostoru by to s molitanem opravdu nešlo.
Případné viditelné stopy lepidla je nejjednodušší přetřít matným lakem.
Pohled zezadu.
Dřevěné nádoby usazené na svém místě u kratší stěny domu. Teprve po jejich umístění bylo možné doplnit poslední vegetaci.
Žebřík pověšený na druhé stěně domu skvěle splnil svůj účel. Dodal poměrně nezajímavému,  jednotvárnému a plochému povrchu další strukturu. Velice příjemně mě překvapilo jak podobně oba dřevěné povrchy vypadají, zvláště pak proto, že v případě žebříku jde o plastikový výlisek a nikoli o skutečné dřevo.

Kopřivy a další drobná vegetace od firmy ModelScene či z lístků skalničky 
Kostřava, kopřivy a rostlinky ze skalničky z níž jsou použity i velice realistické suché lístky v nebarvené podobě.

Celkový pohled na dokončenou podložku před umístěním figurek. Ty budou hlavní náplní následujícího pokračování série věnované tvorbě této viněty. Nebo snad aspoň jedna z nich.
Jiný pohled.
Pohled na druhou stěnu stavení s dřevěnými nádobami od firmy MiniArt.
Pro dnešek je to už bohužel vše, podložka je prakticky dokončená a další díl z této série by měl být věnován figurkám, tak doufejme že to dopadne nějak přijatelně. Upřímně řečeno, v současné době mám kompletně namalováno tělo staršího seržanta Kirjanové, s její hlavou se ale ne a ne vypořádat. Vaskov je stále ještě celý ve stádiu podkladového nástřiku. Jelikož mám na malbu pouze víkendy, celý proces se dost protahuje, takže zda bude další díl zase za měsíc a o čem vlastně bude moc nedokážu předpovědět. Moc možností tu ovšem není, takže snad se podaří dotáhnout alespoň tu hlavu a napsat něco o Kirjanové.
Podložka se zatím, myslím, celkem vydařila, takže je skutečně nutné to celé nesrazit nepovedenou malbou skutečně skvostně vylisovaných figurek z produkce firmy ICM. V plastu jsem takovou úroveň detailů u figurek už dlouho neviděl. Ačkoli dámské spodní prádlo v tomto článku mělo být takovou menší rozcvičkou, nijak zvlášť připraven se necítím.
Zatím se mějte co možná nejlépe a držte mi palce při malbě figurek!
Michal Trlica

Žádné komentáře:

Okomentovat