11 srpna 2019

Ruční granáty RG-42

...další dva INERTNÍ kousky.

Začátkem roku jsem vydal článek s jednoduchým návodem k výrobě inertních (avšak ne úplně dokonalých) replik sovětských ručních granátů RG-42. A protože mě výroba těchto "modelů" velmi bavila, přidal jsem do sbírky ještě dva kusy. Každý je malinko odlišný a dva jsou osazeny roznětkami UZRG. V dnešním krátkém článku bych vám rád představil všechny tři mé výrobky.
Repliky granátů společně s výbornou sumkou od firmy Schuster... Na první pohled je znát, že co kus, to originál...
Při výrobě i barvení jsem postupoval s tím, že rozhodně nechci mít všechny tři granáty naprosto stejné a tak jsem vycházel z fotek nalezených na internetu a především pak ze skvělého videa kanálu ВОЕННАЯ ЛАВКА věnovaného právě RG-42 a RG-42V. Zde je odkaz: https://youtu.be/_nS16AItL8Y. Rozhodně však netvrdím, že se mi vždy podařilo vše reprodukovat přesně podle fotografií. Ať už ve věci konstrukce, tak i barvení. Brzy po dokončení prvního granátu jsem zjistil, že syntetické barvy Revell nejsou pro barvení plechových konzerv stoprocentně vhodné. Jednak se barva začíná samovolně odlupovat a objevuje se koroze a pak také při styku s olejem (např. WD40) dochází k jejímu poškození. Takže pokud granáty nechcete pouze na poličku, bylo by asi vhodné zauvažovat o nějaké odolnější barvě přímo na kov nebo alespoň použít základovou barvu pro kovové povrchy.
Z celé trojice mi připadá nejzajímavější granát s instrukcemi k jeho použití. Celou popisku jsem si musel vytvořit sám a po tom ťukání azbuky jsem měl celkem problémy vrátit se zase k latince... Místo P jsem všude viděl R a podobně... Napsal jsem toho azbukou totiž mnohem více, dosud jsem si vyrobil větší množství replik k uniformám RKKA včetně obvazů a podobně. Takže bude-li zájem a dokážu-li to vše sepsat a nafotit, článek věnovaný dalším replikám vlastní výroby bych chtěl vytvořit koncem prázdnin... Do té doby se zde snad ještě objeví alespoň jeden článek věnovaný plastikovému modelu, takže nebojte. Budou i jiné než jen vojenskohistorické věci...
Granáty po vyšroubování roznětek. Vlevo UZRGM, další dvě UZRG. Všimněte si i různých verzí uchycení závitu na tělech granátů.
Porovnání roznětek, respektive jejich napodobenin. Vlevo modernizovaná UZRGM a vpravo starší UZRG. Je zde hezky znatelný rozdíl v obou modelech spočívající v řešení okénka pro vrhovou pojistku držící úderník. Původní otvor UZRG byl příliš malý a tak se někdy stalo, že vrhová pojistka zůstala zaklíněna v otvoru a nedošlo k odjištění granátu. Proto vznikla modernizovaná varianta UZRGM s podstatně větším výřezem zabraňujícím selhání z důvodu zaseknutí vrhové pojistky.
Všechny tři granáty umístěné v replice sumky "od Schustera". Granáty sem krásně pasují a tvoří poměrně realistickou výplň.
Tak a to je dnes vše. Ano, já vím, že po tak dlouhém čekání to není nic moc, ale slibuji, že pokud vše půjde podle očekávání, tak v pátek vyjde další a poměrně obsáhlejší článek věnovaný modelu na kterém jsem pracoval poslední asi tři měsíce. Takže držte palce a budu se těšit u dalšího článku.
Michal Trlica

Žádné komentáře:

Okomentovat