16 března 2018

Pz.Kpfw. S35 739 (f) 2. část

Po (na mé poměry) celkem krátké odmlce vám přináším několik fotografií, které dokumentují dokončení tanku Somua S35, tedy vlastně německé verze tohoto francouzského stroje, který jako Beutepanzer vešel v německé armádě do povědomí jako Pz.Kpfw. S35 739 (f). Důvodem takto rychlého dokončení modelu je fakt, že jsem jej chtěl dokončit ještě do PanthersCupu, který vypukne již zítra. A tak jsem svůj čas musel rozložit mezi školu, učení na písemky a práce na tomto krásném vozidle. Nakonec se myslím povedlo, tedy co se S35ky týče, písemky zatím nemohu hodnotit. Podívejme se tedy, co bylo náplní mého volného času v posledních 14 dnech:
Nejprve se ale musíme prokousat všemi kroky dokončení stavby a povrchové úpravy. Zde je pohled na již dokončené vozidlo.


Zde je patrné, že vše je již na svém místě - výfuky i stupačky na plechových krytech podvozku.

Bližší pohled na usazené výfuky. Předně bylo třeba začistit poměrně znatelnou stopu po dělení forem, také bylo nutné vybrousit mezeru mezi oběma výfuky v oblasti jejich začátku a také naznačit zahloubení v jejich ústí. Samozřejmostí je pásovina držící oba výfuky na korbě zhotovená z plíšku.
Pohled z druhé strany, všimněte si také plechu doplněného na blatníku.


Stupačka na krytu podvozku.
A bližší pohled na krytku na blatníku.
Nástřik Surfacerem. Tentokrát jsem nejprve černým Mr.Surfacer 1500 nastříkal spodní a potlačené partie tanku a následně jsem exponované plochy nastříkal šedým Mr.Surfacerem 1000.
Černý Surfacer je patrný v oblasti podvozku, na chladících roštech, pod nářadím...
Nástřik tankové šedé jsem realizoval směsí akrylových Tamiyí. Základní odstín jsem zesvětloval a tuto světlejší variantu jsem aplikoval na vyšší partie korby a věže. V dalším kroku jsem štětcem a více či méně zesvětlovanou barvou Vallejo 992 vymaloval některé vystouplé či pohyblivé části korby a věže tanku. Také jsem barvou Vallejo 304 natřel pásy, kovovou barvou Revell 91 byly vymalovány styčné plochy pásů se zemí, okraje pojezdových a také napínacích kol.
Zde je vidět nářadí v základním nátěru barvami Vallejo.
Nástřik lesklým lakem zajistí ideální povrch pro usazení obtisků a také zafixuje syntetickou barvu Revell před vlivy patiny syntetickými přípravky. Po aplikaci obtisků s pomocí přípravků Agama jsem je opět zalakoal vrstvou lesklého laku.
Usazené a zalakované obtisky.
Po fadingu olejovými barvami Umton Neapolská žluť světlá, Okr světlý, Olivová hněď a Pruská modř následoval wash přípravkem Dark wash firmy MIG productions.
Korba po fadingu a aplikaci washe.
Stejné kroky podstoupila samozřejmě i věž.
Zejméně velitelskou kopuli výrazně oživily krytky a detaily zhotovené z plechu.
Celý stroj jsem přestříkal polomatným lakem a pustil se do činnosti, která vyžaduje pevnou ruku a nervy. Původně jsem chipping, neboli malbu odřenin považoval za práci na dva až tři dny, nicméně když byla Somua "odřená" po jednou nedělním odpoledni, byl jsem říjemně překvapen. Jak rychlostí činnosti, tak i výsledkem.
Věž APX 1CE po malování oděrek a olopnutých míst.
Zadní pohled, přetah světlou šedou do spáry poklopu velitele na zadní straně věže byl později opraven.
V zadní části motorového prostoru jsem barvami Vallejo vymaloval upínací řemeny pro vezenou celtu, či jiný materiál. Zde si můžete také prohlédnout odřeniny malované štětcem DaVinci Kolinsky Rotmarder 2/0 z MPM a barvami Vallejo 992+951 a 304.
Vymalování dřevěných částí kladiva a lopaty olejem Umton siena pálená. stejný odstín byl požit pro naznačení rzi technikou filtrů na kovových částech nářadí.
Rez na pláštích výfuků je vytvořena lehkým tupováním všemožných hnědých odstínů barev Vallejo kouskem molitanu. Na ústích výfuků jsem rezavé odstíny tupoval intenzivněji a ve více vrstvách. Nakonec jsem celé výfuky opatřil vrstvou filtrů z rezavého odstínu akrylu AK-Interactive.
Upínací řemeny schránek na boku korby jsou opět vymalovány a stínovány barvami Vallejo a štětcem DaVinci 2/0.
Odřeniny na čelním pancíři vzniklé bezhlavou palbou sovětských partyzánů. Vnitřek reflektoru je zhotoven z alobalu, žárovka z vytaženého čirého rámečku a zasklení je vyražené z fólie.
Podvozek, pásy, a vanu jsem patinoval pomocí přípravku AK-Interactive Earth effects. Nejprve jsem jej nastříkal pistolí na povrch zvlhčený White Spiritem (také od AK-Interactive) a štětcem navlhčeným ve White Spiritu tvořil nepravidelné pruhy a stékance pro rozbití jednolitosti zemité vrstvy. V dalším kroku patiny jsem přípravek nabíral na štětec a proudem vzduchu z pistole jej cákal na podvozek. Hrubé kusy přípravku, které odporovaly mé představě o stupni zašpinění jsem jednoduše rozmáznul ve směru gravitace. Tento stupeň patiny jsem po projití mnoha podkladových fotografií jak francouzských strojů Somua, tak i německých kořistních vozidel uznal za dostačující.
Co se týče případných námitek na téma jednolitosti bláta a zeminy, mám svědka na to, že přesně takto jednolitě vypadala vrstva bláta na podvozku tanku T-34/85 se kterým jsme šli minulý rok na Strání do útoku.
Druhá strana...

Na tomto snímku si můžete krom zablácení povšimnout vymalovaných světel a očouzení výfuků pomocí nastrouhaného černého pastelu.
Po usazení věže stačilo jen doplnit anténu zhotovenou z vytaženého rámečku, natřít ji a naznačit několik oděrek na jejím povrchu.
Hotová Somua, která nyní bude chvíli čekat na zhotovení podložky.
Jiný pohled...
Druhý bok vozidla. Pod poklopem na korbě za věží je patrná lehké stečenina provozních kapalin. Stejně tak rezave stečeniny pad některými nýty.


Horní pohled na Pz. S35 739 (f).


Čelní pohled na tank...

...a pohled zezadu.
Tak a je to za mnou! Tedy, ještě ne úplně, ale Somua jako taková je dokončena. Ještě mě čeká tvorba malé podložky s kouskem terénu, do které S35ku usadím, což výrazně usnadní manipulaci s hotovým modelem. Musím se přiznat, že mě docela mrzí tempo, které jsem musel nasadit, jelikož mě bavila nejen stavba a úpravy tohoto ne příliš známého a slavného stroje, ale stejně tak mě pohltilo i barvení a patina tohoto dvaasedmdesátinového prcka francouzské firmy Heller. Nemusím ale být smutný, protože jak jsem již psal v minulém článku, v zásobárně na mě ještě čeká ještě pětatřicetinová Somua téhož výrobce a pokud Pánbůh dá, dočkám se i Francouzského stroje od japonské Tamiye.
Pro dnešek je to z mé strany vše, vy prohlížejte, komentujte, šiřte odkazy mezi své modelářské i nemodelářské kolegy a přátele a pokud máte zítra čas, přijďte se podívat na něco málo z mé produkce na PanthersCup na pražském Proseku.
U dalšího článku se těší
Michal

Žádné komentáře:

Okomentovat