31 srpna 2013

Feldwebel Rolf Steiner (DID)

Ani nevíte, jak nesnáším tuhle uniformu a všechno co představuje!

Rolf Steiner
Již před nějakou dobou jsem zde popisoval úpravy na figuře Rolfa Steinera, tenkrát to však byl již docela starý výrobek firmy Dragon. O to vyšší má ale sběratelskou cenu. A protože minulý rok vydala firma DID nového Steinera, bez váhání jsem po něm sáhnul. Vždycky jsem chtěl mít Steinera jak v polní blůze M36 (tu nosí v první části filmu), tak i v oboustranné zimní bundě, kterou obléká v části druhé. Nechci být nijak velkým kritikem, ale myslím, že o hodně lepší (oproti Dragonu) je zde jen obličej, boty a samopal PPŠ-41. 
Steiner byl tak trochu svéráz, což se mi velmi líbí. Jeho každodenní boj s Rudou armádou, a ještě svými nadřízenými byl vyčerpávající. Plukovník Brandt věděl, že Steiner je prvotřídní voják, a tak i s kapitánem Kieslem přimhouřili oči. Ale přišel kapitán Stransky, a se Steinerem si zkrátka nerozuměl. Jako pruský aristokrat byl přesvědčen o své nadřazenosti, a při cestě za železným křížem se nebál ani vraždit německé vojáky, když vydal rozkaz k postřílení Steinerovy čety. To byla poslední kapka a Steinerův vztek přetekl. Zaplatil za to poručík Triebig, který se stal objetí Steinerova samopalu PPŠ-41. Celý tento klasický film je příběhem kamarádství, nepřátelství, strachu, beznaděje a konfrontace.
Nyní se podíváme na celou figuru a krok za krokem si prohlédněme provedené úpravy a patinu.
Myslím, že nikdo nemůže říci, že nepoznal Jamese Coburna. Obličej je opravdu autentický, a úplně jako živý. Jedinou chybou jsou až příliš tmavé vlasy, povšimněte se, že James Coburn byl v době natáčení Železného kříže šedivý.
Ať dělám figurku v měřítku 1:35 podle fotografie, či akční figuru podle filmu, vždy se snažím napodobit i nejmenší detail. Bystrému oku neunikne, že Rolf Steiner nosil pod svetrem šedou košili. Tu nám bohožel výrobce nenabízí, proto si ji musíme obstarat sami. Já jsem opět požádal babičku.
Na horním okraji límce jsem napodobil pomocí silně zředěné Tamiye XF-60 žlutou stopu od potu.
Zde už je Rolf oblečený v košili i svetru. Přiznám se, že i ten byl ve filmu jiného střihu, ale nejsem švadlena.
Kalhoty a boty. Začnu u bot. Nevím, koho to kdy napadlo, ale jak Steiner od Dragona, tak i tento od DID má vysoké důstojnické boty. Před tím bych chtěl varovat. Bál jsem se je ale sestřihnout na správnou výšku. Problém jsem nakonec vyřešil tak, že jsem ohrnul boty dovnitř, a zkrátil je tak na požadovanou výšku. Až na tuhle slabinu jsou však boty dokonalé. Jsou z materiálu dokonale odpovídajícího pravé kůži, a mají i naznačené cvočky na podrážkách. Kalhoty jsou naštěstí u této figury správné, Dragon nám v roce 2001 nutil "rajtky". Na obrázku jsem je již lehce zašpinil drybrushem akrylovými Tamiyami XF-64 a XF-10. Svetr má zastrčený do kalhot.
Drybrushované kalhoty.
Svetr jsem také zašpinil. Protože je tmavý, je to méně patrné, nicméně jsem jej patinoval stejnou technikou, jako kalhoty, a navíc jej pokapal směsí stejných Tamiyí s lihem.
Tohle bylo asi na celé figuře nejtěžší. Hned na začátku jsem zmínil, že tento Steiner bude ze druhé části filmu, konkrétně až z jedné z posledních scén. Tam už nosil tuto bundu. Jenže víme, že v dost špatném stavu.
Zde je krásně vidět, v jakém stavu ji Steiner nosil.
Pipetou jsem napustil do bundy asi 50 ml směsi lihu a Tamiye XF-1, než jsem se dobral tohoto výsledku. Sice to není ještě úplně ono, ale více jsem to už raději neztmavoval, aby vzor zůstal alespoň trochu čitelný. Ještě než líh z bundy vyprchal, zmačkal jsem ji do kiličky a různě kroutil, aby nabyla používaného vzhledu, a nepůsobila jako vyžehlená. Líh jsem do bundy napouštěl asi v deseti cyklech. Na závěr jsem ještě vybraná místa napustil stejnou směsí, jen jsem použil místo černé XF-64. Samozřejmostí bylo také roztrhání bundy tam, kde ji měl roztrženou i James Coburn. Tedy nahoře na levém rukávu, vlevo dole pod kapsou, na zádech nad opaskem a tak dále...
Jen pro zajímavost, vypadalo to naprosto stejně. Kouzlo patiny...
Steinerova výstroj a výzbroj. Pokud si ještě vzpomenete na mou první figuru Rolfa, určitě si vybavíte jen bajonet na opasku, pistoli P-08 v pouzdře a dalekohled. Tento bude,jak jsem již uvedl, ze druhé poloviny filmu, takže ponese více materiálu. 2 granáty, opasek s hliníkovou přezkou pro mužstvo, pistoli Parabellum 08 v pouzdře, 2 sumky na zásobníky pro PPŠ-41 a bajonet v pochvě.
Granáty ze dřeva a kovu tak, jak jsem je vyndal z krabice. Jejich ztvárnění je naprosto nádherné!
Barvami Vallejo jsem namaloval odřeniny.
Bajonet je celkem pěkný. Nejsem si moc jist jeho chromovaným ostřím, a také si myslím, že "kulička" v dolní části pochvy by neměla být placatá. Závěsník má také malinkou chybičku. Trn, který zajišťuje zapnutí pásku je velmi špatně zpracován.
Tohle je onen zmíněný trn, který mě velice zklamal. Jeho zadní část je příliš široká, a nevejde se dobře mezi střenku bajonetu, a pásek, který tento trn spíná dohromady.
Není nijak obzvláště složité vyrobit si náhradu. Nad svíčkou jsem vytáhnul rámeček, nad plamenem zploštil konec, a celé to nabarvil hliníkovou Tamiyou.
Můj výrobek na místě. Nedá se to sice rozepnout, ale to mi nijak nevadí.
Bajonet v pochvě se závěsníkem zkušebně umístěný na opasku.
Pomocí barvy Vallejo jsem namaloval opotřebení kůže.
Celkový pohled na hotový bajonet na opasku.
Steiner nosil pistoli Parabellum P-08 v pouzdře, ale s odstraněnou chlopní a jiným typem zapínání, které je typické u tvrdých pouzder pro P-38. Tady bych výrobci vytknul, že použil příliš měkký materiál ke ztvárnění tvrdého pouzdra.
Napatinované pouzdro.
Zde nastalo dilema. Kterou ze zbraní použít? Udělal jsem tedy srovnání Parabell od DID (nahoře) a od Dragona (dole). Proporciálně se mi zdá lepší Dragon. I hlaveň má Dragon správně kónickou, u DIDa se mi moc nelíbí tvar lučíku.
Nahoře DID, dole Dragon. Opět mám lepší pocit z Dragona, i když při pohledu na repliku od Denixu má DID lepší poslední článek závěru s vytahovačem (nejblíže k hlavni). To je ale vše.
Velvo DID, vpravo Dragon. Dragon má jemnější hledí, ale skutečnosti se nepodobá ani jedno. Nicméně Dragon opět boduje.
Velvo DID, vpravo Dragon. DID má příliš širokou stěnu hlavně, i mušku.
Zásobníky. Vlevo DID, vpravo Dragon. Dragon je opět tvarově přesnější, a menší než DID.

Nahoře Dragon, dole DID. DID je širší, nejde vložit do zbraně od Dragona. I náboj je tam větší.
Já myslím, že tohle mluví za vše. Podle mého názoru je Dragon o třídu výše. Tvarově přesnější Dragon tedy vyhrál nad DIDem.
Poražená zbraň od DID půjde k Rolfovi do pouzdra, protože tam nebudou nedostatky vidět. Nelíbila se mi barva střenek, proto jsem je přemaloval.
Nanesl wash, a později i lehký drybrush.
Pistole v pouzdře vedle bajonetu na opasku.
Další zklamání. Steiner měl dvě sumky, ale DID nám nabízí jen jednu. Našel jsem ještě jednu od Dragona, ale je více než deset let stará a z gumy. Tady DID vyhrává. Ale Dragon je v současnosti také šije látkové.
Aby však nebylo radosti mnoho, DID nabízí jako výplň sumky jen kus pěnovité hmoty, která nepůsobí zrovna realisticky. Zásobník od Dragona pomůže dodat sumce správný tvar.
Zásobník uvnitř sumky.
A lehce zašpiněná sumka.
Samopal PPŠ-41, docela pěkně udělaný. Jen chlazení hlavně by mohlo být oblejšího průřezu.
Špagina jsem lehce přeprášil silně zředěnou Tamiyou XF-52, pomocí stříkací pistole.
Bajonet a popruh samopalu. Příště se pokusím i o naznačení opotřebení dřeva na pažbě.
Vše jsem umístil přesně podle filmu. Všimněte si roztržení bundy mezi granáty. Pokud se mi podaří časem sehnat ještě jednu látkovou sumku, nahradím jí tu gumovou.
Foto z filmu. 
Dírky na rukávu jsou také umístěny podle filmové bundy.
Pozor, je tu hákový kříž!
Raději jsem na to upozornil, než za mně někdo zase udělá nacistu. Jenže každý, kdo viděl Železný kříž, ví, jaký postoj Steiner zaujímal. Napatinovaná čepice M43. Zde mě mrzí orel a kokarda, podině oříznuté. Správně by měly být tyto insignie vytkané na jednom kusu látky, tvatu trojúhelníku. Také je čepice trochu objemná, v porovnání s originálem, ale to je dáno tloušťkou látky.
Detail svetru a zašpiněných klop bundy.
Chtěl jsem ztvárnit Steinera ve chvíli, kdy stojí proti poručíku Triebigovi a míří na něj svým samopalem. Zhruba podle této fotografie.  
Z desky a kousku balsy jsem proto vytvořil takovýto základ celé scény. 
Zde už je hotovo. Pytle s pískem jsou svřezané a vybroušené ze styroduru, a potažené látkou. Vše je nabarvené pistolí, stejně jako u diorám 1:35. Písek sypající se z pytlů je pigment, pro oživení jsem přidal nábojnici vyhozenou z pušky Mauser K98.
 Boty jsem zaprášil přestříknutím silně zředěnou Tamiyou XF-52.
 

A nyní několik fotek hotové figury:


Pravé barvy :D. Vše jsem se snažil udělat, jako ve filmu. Steinerův postoj, držení zbraně, výstroj na svém místě a zašpinění. Jen tedy nestojí na dvou vrstvách pytlů, ale jen na jedné.


Na této fotografii je dobře patrný Coburnův profil. Dle mého názoru je dokonalý. Další superrealisticky sculptnutá hlavička!
Detail obličeje. Tak jako vymodelovat jej soudruzi z DID umí výtečně, umí je i skvěle namalovat. Dokonalá textura kůže, je jen podtržena vynikající malbou. O očích nemluvě.
Poslední fotografie. Obličej je opravdu výborně proveden. Je jo jednoznačně James Coburn. Jen vlasy mohly být světleší.
 
Teď se ještě pokusím o nějaký závěr. V porovnání s figurou Steinera od firmy Dragon je tato vysoko nad průměrem. Jenže všichni se vyvíjejí a jdou vpřed. A proto je u mně Dragon hodnocen o něco málo lépe, než DID. Nemyslím teď Steinera, ale tyto firmy celkově. DID umí opravdu DOKONALÉ obličeje, ale zbytek jim uniká. Mluvím o uniformách a medailích. Na tomto poli se má DID od Dragona hodně co učit.
Této figuře bych dal maximálně 70%. A to je způsobeno právě tím, že neodpovídá přesně své filmové předloze, a také nepřesnými uniformami a insigniemi. Většinu bodů u mě Steiner získal za obličej, boty, zbraň, kalhoty a svetr. Uniformy M43 má nárameníky z koženky, což je naprosto zbytečná, ale dost velká a znatelná chyba. S trochou zručnosti si člověk dokáže tyto chyby opravit. Jako příklad nedostatků DID bych uvedl již zmíněnou pistoli Parabellum 08. Je celkově masivnější, než ta od Dragona. A takhle je to u DID se vším.
To by bylo vše, prosím komentujte!
Michal Trlica

Žádné komentáře:

Okomentovat